Avui, 13 de desembre, ha aparegut publicada al Quadern d'El País la crítica de dos llibres molt recomanables per a joves i adults.
TEMPESTA
INTERIOR
-
BONDOUX, Anne-Laure. Les
llàgrimes de l’assassí. Barcelona: Baula, 2012. 185 p. €
-
BURGAS, Àngel. Noel
et busca. Barcelona: La
Galera , 2012. 215 p. (Lluna roja) 16,95 €
Text: Pep Molist
Si bé aquestes dues novel·les crossover
–per a lectors joves i adults- estan escrites per autors que, sense fer
escarafalls, han aconseguit el favor de lectors i crítics per igual, no és per
aquest motiu que comparteixen espai en aquest article, sinó per la tempesta
emocional que els protagonistes d’ambdues viuen al seu interior. Una tempesta
que pot arribar a fer miques el bioritme tranquil d’alguns lectors.
Noel et busca esta firmada per Àngel
Burgas (Figueres, 1965), autor d’obres tan celebrades com M. A. X. (La Galera , 04), o bé, El
club de la cistella (La
Galera , 07). Com diu encertadament la contracoberta “és un thriller que manté el suspens de
principi a fi”. Presenta la història d’un noi anomenat Enric que es
desperta a l’hospital amb la ment absolutament en blanc. Tant ell com els
metges desconeixen la seva vida –tan sols coneixen els fets de l’accident que
el va portar allà. Un cotxe estavellat, ple de droga al maleter, i amb tres
dels quatres ocupants morts-, i no hi ha ningú que el reclami ni el cerqui. De
mica en mica, primer a través d’un visitant misteriós i, més tard, a través
d’altres personatges, anirà reconstruint el trencaclosques de la seva vida. És
una reconstrucció més aviat morbosa on es van descobrint els ingredients d’un
passat tirant a macabre. Pel davant de l’Enric, desfilen diversos personatges
que es mouen pel fil prim de l’ambigüitat. Sense ningú a qui acudir, ell s’hi
s’aferra com a un ferro roent sense saber-ne els propòsits que amaguen i quina
relació tenen amb la seva trajectòria. El desenvolupament de la història, com les
emocions del protagonista i les sensacions del lector, avancen per una
serralada de relleus irregulars. El principal atractiu és l’ambigüitat dels
personatges, el desconeixement i el descobriment gradual d’un tot, però
especialment la lluita interna del personatge per començar una vida de cap i de
nou i deixar enrere un passat que fa els possibles per impedir-li.
Les llàgrimes de l’assassí, publicada a
França el 2003, esta escrita per Anne-Laure Bondoux (Bois-Colombes, 1971),
autora entre d’altres d’obres tan ben acollides com La tribu (Bambú, 08), o
bé, Temps
de miracles (Baula, 10). Al seu país, és un relat que ja compta amb un
llarg recorregut, on fins i tot hi ha una versió en còmic. Una novel·la dura i
emotiva, centrada bàsicament en allò que succeeix en l’interior dels dos
protagonistes: en Paolo, un nen que es farà adult al llarg de la novel·la, a
base de mastegots, i l’Àngel Alegría, un assassí sense escrúpols. Esta situada
en una solitària casa del sud de Xile, on viu en Paolo i els seus pares enmig
d’una geografia i una climatologia extrema. L’inici és colpidor, quan l’Àngel
Alegría apareix per aquella zona i, sense miraments, mata els pares d’en Paolo.
Per ambdós, el noi i l’assassí, i així ho expressen, aquell és el dia que van
néixer. La relació que s’estableix entre ambdós sorprèn, provoca una tempesta
d’emocions al seu interior, especialment en les de l’assassí. L’amor i el desig
de protecció que se li desvetlla envers el menor apaivaguen les seves reaccions
violentes i li dibuixen un present que mai abans havia somiat. El personatge
tendre d’en Paolo fa patir per tot el que viu al costat d’un assassí, encara
que la relació entre ells esdevingui gairebé de pare i fill. Un seguit de
personatges i un viatge a la ciutat, modelaran la personalitat del Paolo alhora
que aprofundiran en la batalla intensa que té lloc al cap de l’Àngel, que com
l’Enric, el protagonista de Noel et busca, vol començar una vida
de la que mai abans havia gaudit i trencar amb un passat massa pesat com per
poder avançar amb tranquil·litat.
En el rerefons de l’obra hi hauria el missatge de com l’amor pot
canviar les persones. En la superfície, un treball fantàstic de narració que no
deixa indiferent al lector. Un exercici d’orfebre que s’entrelluca per exemple
en el joc amb els oposats: el mateix nom de l’assassí i la seva cruel
naturalesa, un clima extrem i uns sentiments innocents, la mort i l’amor, el
final cruel d’unes vides que porten a l’inici inesperat d’unes altres... Tants
oposats acaben generant tempesta, encara que sigui emocional.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada