Abans de l'estiu, i després de força temps, una nova crítica al Quadern d'El País. Avui, 25 juny, dos llibres particulars, dos...
INFANTS PARTICULARS
És un privilegi constatar que les finestres de la literatura juvenil
actual s’han obert de bat i bat i els seus continguts han deixat de ser
habitacions estanques, pensades només per als seus habitants, com així succeïa
fa un cert temps. En tots els gèneres trobaríem exemples que ho demostren.
Posem per cas, la novel·la realista que era aquella on aquest aspecte era més
palpable, i prenem com a exemple dues de les obres guardonades en premis
prestigiosos de narrativa per a joves aquests darrers mesos: Tzoé d’Isabel-Clara Simó i Un fill d’Alejandro Palomas. En ambdós
casos, els protagonistes són uns nens -la Tzoé té quatre anys i, en Guillem d’Un fill en té deu-, i els adults que se
senten captivats per la mirada i les particularitats d’aquests. Si hi apareix
algun jove és només d’esquitllada, com a extra de la pel·lícula.
SIMÓ, Isabel-Clara. Tzoé. Alzira: Bromera, 2015. 163 p. (Espurna; 113) 9,00€. Premi Fundació Bancaixa 2014
Isabel-Clara Simó (Alcoi, 1943) ja havia fet més d’una incursió en la literatura
juvenil: Joel (Bromera, 2000), Raquel (Bromera, 2002)... i fins ara les seves obres
s’emmarcaven dins la tendència habitual de la narrativa per a joves, amb la descripció
de problemàtiques i quotidianitats de nois i noies. Tzoé fa un gir enorme. Dos personatges solitaris, un pagès i una
infermera, veuen com, a la seva vida, apareix de sobte i misteriosament una
nena amb uns dots particulars i diferents a la resta de nens, i com aquesta
canviarà les seves vides, com un mitjó.
Tot i que allò que hi succeeix és bastant introspectiu i reflexiu, la
novel·la té força acció i un ritme àgil. En cap moment, deixen de succeir fets
sorprenents, en algun moment inversemblants, que desballesten les vies
probables i atrauen l’interès. El que hi sobta, a estones, és el punt de vista
de l’autora, que podríem titllar de paternalista. Com a narradora, parla sovint
des de la mirada i l’experiència de la persona de més de setanta anys que és,
cosa que es percep en les reflexions que sovint incorpora als fets. Això fa que
la consistència general i el ritme, en algun moment, se’n ressentin, però tant
la força dels personatges com dels fets s’enduen el lector cap endavant.
PALOMAS, Alejandro. Un fill. Barcelona: La Galera, 2015. 285 p. (Bridge) 17,95€. Premi Joaquim Ruyra 2014
Per Alejandro Palomas (Barcelona, 1967), Un fill representa la seva primera obra per a joves. Fins ara, la
seva tasca literària s’havia centrat en la traducció i la narrativa per a
adults, i, de fet, si hom llegeix Un fill
s’adonarà que possiblement arribarà millor als adults que als joves,
especialment pel contingut.
Un fill comença amb la típica pregunta que una mestra llança als seus alumnes:
Què us agradaria ser de grans? Les respostes també són típiques, a excepció de la
del Guillem. Ell voldria ser Mary Poppins. A partir del seu desig, la mestra i
una psicòloga comencen a gratar en aquesta resposta, a indagar en la seva vida,
per esbrinar allò que amaga i allò que el condueix a donar una opinió diferent
a la resta.
La trama té certa complexitat, però la lectura flueix d’una manera
àgil, com qui no vol la cosa, amb un llenguatge i un estil aparentment planers.
L’autor es mira els fets des dels diversos punts de vista dels protagonistes i
va enllaçant una peça amb l’altra, de mica en mica, conformant el puzle complex
de l’univers familiar d’en Guillem. La forma com va desgranant la informació,
com va capgirant les situacions, com tracta els sentiments i les emocions dels
personatges i com aquestes toquen les del lector converteixen aquesta novel·la,
i l’autor, en una de les revelacions de la temporada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada